همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ویرجینیا تک توانستند راهکاری را بیابند که از نوعی باکتری به عنوان مغز متفکر روبات‌های آینده استفاده کنند.

باکتری‌ها مغز متفکر روبات‌های آینده

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، بر اساس این تحقیقات، حداقل روی کاغذ مشخص شده است که می‌توان رفتار روبات‌ها را با استفاده از باکتری‌ها کنترل کرد.

در جریان این تحقیقات، محققان توانستند تغییر رنگ نوعی باکتری موسوم به باكتري ای کولای (یا به اختصار E Coli) را از طریق نحوه تغذیه آن از سبز به قرمز تغییر دهند. سپس با استفاده از فرمول‌های ریاضی، روباتی را شبیه‌سازی کردند که به حسگرهای رنگی مجهز است و می‌تواند تغییرات رنگ باکتری را تشخیص دهد. این روبات به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که بسته به رنگ و شدت باکتری، سرعت حرکت خود را تغییر داد.

باکتری به اشریسیا کلی (ای کولای)، نوعی باسیل است که در روده جانوران خونگرم وجود دارد و اغلب گونه‌های آن بی‌آزار هستند. این نوع باکتری در تولید ویتامین K2 نقش دارد و از استقرار باکتری‌های بیماری‌زا در روده جلوگیری می‌کند.

در یکی از آزمایش‌ها، باکتری توانست روبات را به سمت غذا هدایت کند.

یکی از کاربردهای احتمالی این مغز متفکر جدید در روبات‌ها، هدایت آن‌ها به محل نشت نفت و احتمالاً رها کردن انواعی از باکتری‌ها در محل نشت، به منظور پاکسازی آلودگی‌ها از محیط است.

گام بعدی، ساخت نمونه واقعی روباتی است که مغز متفکر آن نوعی باکتری باشد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 301861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha